Kuntoliikunta

Lihaskuntoa monipuolisesti

Kahvakuulaharjoittelu

 Kahvakuulaharjoittelu on erittäin hauskaa ja monipuolista toiminnallista lihaskuntotreeniä. Se kehittää monia kunnon eri osa-alueita: voimaa, lihaskestävyyttä, nopeutta, tasapainoa, liikkuvuutta ja koordinaatiota. Pinnallisten päälihasryhmien lisäksi se kohdistuu myös asentoa ylläpitäviin keskivartalon ja lantionseudun lihaksiin. Kahvakuulaharjoitteet kuormittavat samanaikaisesti useita isoja lihasryhmiä, ja monet nivelet ovat yhtä aikaa käytössä. 

Kahvakuulailla voi sisällä tai ulkona ympäri vuoden. Kahvakuulailun perusteena ovat heilurimaiset liikkeet, kuten etuheilautus, sekä painonnostosta tutut perusliikkeet tempaus, rinnalle veto ja työntö. Lisäksi on paljon liikevariaatioita, ja harjoittelua voi tehdä myös pareittain.

Kahvakuulaohjauksiin minulla on sekä kilpamallisia että perinteisiä kahvakuulia. 

Pilates

Pilates-harjoittelu on syntyjään saksalaisen Joseph Hubertus Pilateksen (1880-1967) kehittämä kehonhallintamenetelmä ("Contrology"). Pilates kehittää kehon hyvää toiminnallista asentoa ja ryhtiä erityisesti keskivartalon lihaksistoa vahvistamalla.

Pilateksen teho perustuu harjoittelua ohjaaviin periaatteisiin:
1) Hallittu hengittäminen
2) Keskivartalon lihasten eli ydintuen käyttö
3) Liikkeiden hallinta ja tarkkuus
4) Keskittyminen
5) Liikkeiden virtaus eli flow

Lihaskunnon lisäksi pilates kehittää tasapainoa, liikkuvuutta ja keskittymiskykyä. Ohjauksen sisällön voi suunnitella kohderyhmän mukaisesti kevyemmästä tuntisisällöstä aina lihaskestävyyttä haastaviin kokonaisuuksiin. Tunneilla on mahdollisuus käyttää myös välineitä, kuten esimerkiksi palloja ja kuminauhoja.

Lihaskuntojumpat välineillä ja ilman
 Sisältö päivittyy lähiaikoina (14.6.2020)